Julisteet ja banderollit mainostamisen välineinä

Nykyaikana puhutaan paljon erilaisten digitaalisten alustojen tuomista mahdollisuuksista mainostamisessa. Tämä johtaa usein harhakuvitelmiin, että kivijalkaliikkeet voisivat siirtyä vain ja ainoastaan digitaaliseen markkinointiin, mutta näin ei todellakaan pidä tehdä 2020-luvulla. Julisteet ja banderollit ovat yhä erittäin toimiva mainontakeino paikallisesti.

Jos 90-luvulla puhuttiin markkinointimiksistä, niin tänäkin päivänä on markkinoinnissa ja mainonnassa kyse kokonaisuudesta, joka voi koostua monesta eri osasta. Samalla kun yritykselläsi voi olla aktiivinen Instagram ja Facebook, toimiva verkkokauppa ja kivijalkaliike – voi yrityksellä olla myös toimivat mainokset paikallislehdessä sekä ulkomainontaa sopivissa paikoissa paikallisesti mietittynä.

Kun yrittäjä tai yritys miettii myyntiä, suunnittelee ja budjetoi tulevaisuutta, liian moni unohtaa markkinoinnin ja mainonnan tärkeyden tulevaisuuden tukijalkana. Mainontaa ei pidä nähdä ainoastaan kulueränä, vaan oikeana investointina yrityksen tulevaisuudelle.

Siinä missä digimarkkinoinnilla voidaan tavoittaa potentiaalia asiakkaita pitkienkin matkojen takaa, monet yritykset kuitenkin toimivat paikallisesti, ja suurin osa ostoseuroista tulee paikallisilta kuluttajilta, joten paikallisuutta ja paikallista näkyvyyttä ei pidä unohtaa. Tässä paikallisessa näkyvyydessä erilaiset ulkobannerollit, kyltit, mainostaulut ja julisteet ovat oiva työväline. Sijoittamalla sopivan kokoisen banderollin oikeaan paikkaan, saavutetaan hyvä hintalaatusuhden markkinointitoimelle – nimittäin isokaan banderolli ei maksa paljoa.

Banderolleja, julisteita ja ulkomainoksia on käytetty jo iät ja ajat, ja niiden toimivuus perustuu ihmisten liikkuvuuteen. Jokaisessa kaupungissa on ns. pääväylät, joita pitkin kulkee isot määrät ihmisiä joka arkipäivä, näille väylill oman mainoksen saaminen saattaa olla paikallisen yrityksen ”palkkapäivä”. Jos et vielä ole kertaakaan miettinyt tällaista mainontavaihtoehtoa, olisiko nyt sen aika?

Ulkomainoksen tulee olla näkyvä ja erottuva

Nykyaikaiset banderollit kestävät hyvin myös pakasta, joten pärjäät samalla mainoksella vaikka koko talven. Banderolleissa on myös se hyvä puoli, kun kertaalleen on laittanut sen rakenteen pystyyn, uuden mainoksen laittaminen vanhan paikalle on sekä nopeata että edullista- ulkomainonta ei ole menettänyt merkitystään lainkaan. Mutta jos olet tekemässä itsellenne ensimmäistä banderolli-mainosta ulos, muista:

  • mainoksen tulee olla näkyvä ja mieleenpainuva
  • älä yritä selittää mainoksessa, kerro nasevasti mistä on kyse
  • muista että katsojalla ei yleensä ole aikaa jäädä lukemaan mainosta, vaan kaikki pitää selvitä sekunneissa

Jos tarvitset suunnitteluapua, pyydä se ajoissa – mainoksia tehneet ammattilaiset tekevät sinulle mainoksen huomattavasti nopeammin kuin sinä – ja vaikka maksat heille heidän työstään, säästät kuitenkin sekä rahaa, että todennäköisesti myös omia hermojasi.

Parhaat ulkomainokset saattavat olla todella yksinkertaisia, niissä vain on se jokin, mikä saa ne toimimaan, siksi ei kannata yrittää mitään liian ”hieno”.

Kysy – älä jää ihmettelemään

Jos et ole varma, missä teidän paikkakunnalla saa ja voi mainostaa ulkomainoksilla – kysy! Kaupungista saa ensimmäiset vastaukset, ja sitten todennäköisesti kiinteistöjen- ja maan omistajilta seuraavaksi – näin saat nopeasti tietoosi eri mahdollisuudet, sekä niiden kulut. Todennäköisesti itse mainoksen eli banderollin valmistaminen ja sinulle saaminen on kaikista helpoin ja edullisin vaihe koko projektissa.

Kun kertaalleen sitten saat omalle mainoksellesi hyvän mainospaikan, huomioi sen mahdollisuudet myös myyntisuunnitelmissa ja budjetoinnissa- mitä haluat myydä, kenelle ja koska? Toimiva mainos on osa kokonaisuutta, johon liittyvät myös myynnintavoitteet. Tekemällä mainoskampanjat suunnitellusti ja tavoitteellisesti, voi myös analysoida miten meni – ja mitä sait esimerkiksi syksyn mainosbanderollilla tuottoja?

Muista vain, että kukaan ei voi koskaan tietää varmuudella etukäteen, millainen mainos toimii. Kokemus auttaa tekemään mainoksia, mutta lopulliseen toimivuuteen liittyy niin monta tekijää, ettei kukaan voi sanoa 100% varmuudella, millaisilla sanakäänteillä tehdään paras tulos.

Ammattilainen auttaa tuloksen saamisessa.